Saturday 25 August 2012

sumpah tak sama 16

"Apa?Kau dah gila..kau memang dah gila..taubat aku tak nak ikut rancangan gila kau tu."Pa'an mundar-mandir di hadapan Hilman.Serabut kepala otaknya mendengar cadangan bernas Hilman itu.
"Okey apa rancangan aku tu daripada kau yang tak ada idea langsung."Hilman merengus sahaja kerjanya.Bengang dengan Pa'an yang tidak bersetuju dengan ideanya itu.Ikutkan hati dia pun tak ingin melaksanakan rancangan tersebut.
"Itu bukan okey tapi mencari bala namanya.Aku tak nak...aku tak nak...eiuw.."Pa'an membuat muka gelinya kepada Hilman.
"Kau yang mulakan dulu bala tu dan kau dah libatkan aku sekali,sekarang ni hanya itu sahaja caranya untuk kita rahsiakan perkara ni.Aku tak nak mama pengsan lagi.."Entah mengapa kali ini Hilman boleh bersekongkol baik punya dengan Pa'an.
"Tapi kau tak rasa rancangan tu lagi teruk ke?"Pa'an menyoal Hilman yang sedang sibuk membalas mesej dengan Annisa.Macam mana dia tahu itu Annisa,tentulah dia tahu kalau Hilman asyik tersengih je dari tadi.
"Teruk lagi aku kena kahwin dengan kau."Walaupun perlahan tetapi dapat didengari oleh Pa'an.Sedikit sebanyak hatinya turut terasa dengan pengakuan Hilman itu meskipun dia tahu Hilman membenci dirinya.
"Habis tu,lepas ni macam mana?Mana nak cari baby?"Pa'an bertanya setelah sekian lama dia berdiam diri.
Hilman mendongak dan memandangnya sekilas.
"Tak payah susah-susah nak cari baby...pandai-pandai akulah nak buat macam mana nanti.Kau ikut je rancangan aku tu.One more thing,kau kena cari baju mengandung dua tiga helai.Dorang akan tinggal dekat rumah aku selama dua minggu dan jangan lupa datang rumah aku hari jumaat ni.Selama dua minggu tu nanti kau minta cuti,aku tak nak bersusah-payah nak kena hantar kau pergi kerja.Nanti cakap je dekat papa and mama kau apply annual leave.Aku akan mesej kau alamat rumah aku."Sekali sahaja arahan daripada Hilman.Terang dan jelas sehingga hampir melopong mulut Pa'an mendengar cuti yang disuruh oleh suaminya itu.Walhal baru nak masuk setahun dia kerja,macam mana nak apply annual leave.
"Yang lain tu aku setuju tapi bab minta cuti sampai dua minggu tu aku tak setuju.Kau ingat company tu bapa mertua aku yang punya?"Hilman menjegilkan matanya kepada Pa'an,bapa mertua Pa'an bermakna bapanyalah.
"Ada aku kisah.."Hilman mengeluarkan ayat yang menyakitkan hati.
"Apa yang aku kisah kau mesti cuti selama dua minggu tapi kalau kau nak kerja juga,bawa kereta sendiri."Pa'an mengenggam penumbuknya kuat,tahulah dia tiada kereta lagi.Suka-suka hati Hilman sahaja mahu membulinya.
"Argh...tengoklah macam mana,kalau company aku bagi aku akan cuti dua minggu tapi kalau dia tak bagi,aku tetap akan pergi kerja juga.Titik!"Pa'an turut menunjukkan sikap keras kepalanya kepada Hilman.
"Well...it's up to you..mama dengan papa akan datang hari sabtu and jumaat tu aku akan tunjukkan kau segala pelosok rumah aku tu nanti."
"Perlu ke?"Pa'an bertanya sambil membuat muka poyonya itu.
"Kau tak nak tak apa..tapi nanti kalau mama tanya kau pasal rumah aku tu,kau jawablah sendiri.Mahu?"Pa'an pantas menggelengkan kepalanya,baik dia ikut sahaja rancangan Hilman itu walaupun agak mengarut.
"Kalau macam tu aku nak balik.Sebelum aku terlupa,aku dah baik semula dengan Annisa."Pa'an memandang Hilman dengan wajah yang sayu,walaupun dia sudah mengetahui kebenaran itu tetapi di saat dia mendengar pengakuan dari Hilman sendiri,hatinya menjadi sedih tiba-tiba.
"Oo..baguslah."Pa'an berusaha untuk tersenyum.
"Dan aku akan berkahwin dengan dia selepas settle semua ni.Talak akan jatuh setelah akad nikah antara aku dengan Annisa."Seperti sudah dijangkakan Hilman akan menceraikannya tetapi dia tidak sangka secepat itu. Dia tahu yang dia tidak layak untuk lelaki itu dan dia hanya perosak kepada hubungan pasangan kekasih itu.
"Wow..jadi janda berhias aku lepas ni.."Pa'an menunjukkan hatinya sedang girang mendengar perkhabaran itu tetapi sebaliknya hati dia mahu menangis sekuat-kuatnya.Hilman dah melafazkan cerai taklik kepadanya.
"Kau janda berhias?Tomboy macam kau ni tak layak nak pegang status janda berhias.Dahlah..daripada aku melayan kau ni lama-lama,baik aku blah."Hilman meninggalkan Pa'an yang sedang di dalam kelukaan yang agak parah.Tidak mempunyai hati atau perasaankah Hilman sehingga sanggup menghina dirinya seperti itu.Pa'an cuba menahan air matanya daripada jatuh,dikerlipkan matanya banyak-banyak kali.Minta-minta jangan ada sesiapa yang ternampak dia mahu menangis.
"Aku kena kuat.."Pa'an memasang azam dalam dirinya untuk meneruskan kehidupannya yang akan datang.
"Woit Pa'an...Hilman mana?"Kedua sahabatnya sedang berdiri di sampingnya,tidak perasan pula bila dua manusia itu wujud disebelahnya.
"Dah balik dah..."Pa'an bersuara tenang.Dia tidak harus menunjukkan kesedihannya di hadapan mereka berdua.
"Lah..lama dah ke?"Hartini sibuk bertanya.
"Baru jugalah...eh...korang dah makan?"Tiba-tiba dirasakan perutnya kelaparan.
"Belum..jomlah kita pergi makan dekat luar.Kat sini dah nak tutup lagipun tengah pokai sekarang ni."Hartini tersengih sahaja.
"Aku teringin nak makan BigMac ni...aku baru niat nak belanja korang tapi dah Tini cakap macam tu tak apalah...kita makan dekat luar."Pa'an sengaja mengusik mereka berdua kerana dia mahu melupakan kesedihannya tadi.
"Ala..cancel-cancel..jom kita pergi McD..jomlah..."Tergelak Pa'an dengan rengekan Hartini yang sambil itu menarik tangannya.Bazlaa Aina hanya tersenyum dan dalam masa yang sama dapat menduga hati Pa'an yang sedang kesedihan itu.'Aku tahu segala perasaan yang kau sedang sembunyikan.Aku tahu kau sedang bersedih...'Dia benar-benar sayangkan Pa'an sebagai seorang sahabat.


p/s: ha...next entry baru tau ape sebenarnye rncangan Hilman tu..p rasenye mcm korg dah boleh agak kot...stop dlu ek..kire ok la ni kan sehari ade 1 entry bru...mood tgah ade ni hah...jln cite da ade p nk olah utk smpai ke part tu yg ssah ckit..hehe..enjoy it n komen skit kalu boley..positive or negative diterime...

2 comments:

  1. Salam.
    akak memang baca daripada part 1 sampai yg latest. alhamdulillah, best!
    lepas ni pa'an kena berusaha lebih sikit untuk mmepertahankan rumahtangga dia.
    'bagaimana cara kita dijodohkan itu bukan perkara utama, apa yg penting adalah bagaimana kita mempertahankan cinta kita'...

    ReplyDelete
  2. thank k.shaf..suke ayt akhir 2...

    ReplyDelete