Thursday 23 August 2012

sumpah tak sama 14

"Ish nombor siapalah pulak ni?Sepuluh missed calls?Uish gila..urgent sangat ke orang ni?Ah..biarlah,kalau urgent sangat biar dia telefon lagi.Malas aku nak menghabiskan prepaid aku nak telefon orang yang aku tak kenal ni..."Pa'an membelek-belek handphonenya.Entah siapa yang menelefonnya banyak kali pun dia tak tahu.
"Hoi mak cik..kau bercakap dengan siapa hah?Kau membela ye?"Hartini menyergahnya tiba-tiba.Nasib baik Pa'an tidak melatah dibuatnya.
"Membela?Choi...kau ingat aku ni tok bomoh ke?Ni ha..entah siapa entah yang missed calls aku banyak-banyak kali ni."Pa'an menunjukkan nombor telefon itu kepada Hartini.Mereka yang baru keluar dari office sedang berjalan menuju ke parking lot.
"Alah..apa susah,kau telefonlah dia semula tanya dia nak apa?Manalah tahu panggilan tu panggilan penting."Hartini mengeluarkan kunci keretanya.
"Malas aku,kalau penting sangat biar dia telefon aku semula.Siapa suruh dia call time kita tengah meeting.Huh...tak kuasa aku nak bazirkan prepaid aku tau."Pa'an pantas membuka pintu kereta dan masuk kerana dia tidak tahan dengan cuaca hari ini yang ternyata semakin panas.
"Weh kau....kupik nathanlah kau...kedekut nak mampus."Hartini mengutuk Pa'an depan-depan.Apa dia nak kisah Pa'an terasa atau tak,dah memang perangai sahabatnya macam tu.
"Kupik tak kupik...duit aku tu tau."Balas Pa'an mempertahankan prinsipnya.
"Kalau dah kedeng sangat tu..mesej jelah."Geram pula Hartini dengan sikap Pa'an yang satu ini.Sudahlah si Pa'an ni jenis yang susah nak lekat dengan handphonenya tu.Kadang-kadang dia letak handphonenya di satu tempat seharian tanpa dipegangnya.Alasannya,dia tiada boyfriend.
"What so everlah kau nak kata apa.Aku still dengan pendirian aku ni.Fullstop!!"Hartini hanya menggelengkan kepalanya tanda tidak berpuas hati dengan Pa'an.
"Ikut kaulah Pa'an oi...jangan nanti orang yang call kau tu nak cakap perkara yang penting,kau pula buat hal macam ni.Nahas kau tahu tak?Cuba fikir sikit,jangan careless sangat."Pa'an diam malas bertekak lebih-lebih dengan Hartini kerana dia tahu sedikit sebanyak kata-kata Hartini itu ada benarnya.
"Aina balik dah ke belum?Kalau tak kita pick up dia je terus.."Hartini bertanya setelah agak lama Pa'an mendiamkan diri.
"Dah..alah kau tak payah nak risaulah dia tu,tempat kerja dia dekat sangat dengan rumah kita.Jalan kaki pun lima minit je."Hartini lega mendengar Pa'an bersuara,takut juga dia kalau Pa'an senyap terasa dengannya.
"Yelah kau ni...aku just concern je dengan member.Dekat kawasan kita tu kan boleh tahan ramai penyangaknya...aku takut jelah,kalau dia dah sampai rumah,Alhamdulillah...dahlah.Lepas ni kita nak pergi TESCO kan?Mesti jammed gila sekarang ni.."Hartini menukar gear reverse lalu keluar dari petak parking itu.

"Ish perempuan ni,tak reti-reti nak pick up phone ke?Dah berbuih dah aku call..kalau bukan kerana mama and papa,jangan harap aku nak telefon kau,kau tahu tak?"Hilman mengalihkan pandangannya ke luar tingkap rumahnya,kelihatan remaja-remaja berbangsa Cina sedang bermain basketball di taman bersebelahan dengan rumahnya.
"Kenapa aku sibuk sangat nak telefon dia?Bukan ke bagus aku terus-terang je dengan mama and papa."Hilman berfikir kenapa hatinya seakan tidak membenarkan dia memberitahu kepada orang tuanya tentang penipuan Pa'an itu sebaliknya dia rela merahsiakannya.
"Kalau kali ni dia tak angkat juga,aku nekad nak beritahu mama and papa perkara yang sebenar.Biar dia sendiri yang tanggung.Siapa suruh menipu."Hilman membebel seorang diri.Kali ini dia nekad untuk menelefon isterinya itu.Apa nak jadi,jadilah.

Deringan telefon bimbitnya membuatkan Pa'an bergegas keluar dari bilik airnya.Dilihatnya nombor yang sama naik dan dia teragak-agak sebenarnya untuk menjawab panggilan itu.Setelah ditimbang banyak kali,butang hijau ditekan dan dilekapkan handphone itu ke telinganya.
"Assalamualaikum.."Pa'an memulakan bicaranya tetapi tiba-tiba panggilan dimatikan.
"Ah,ak dah jawab boleh pula dia off phone.Gila apa orang ni.Huh!!"Pa'an mencampakkan handphonenya ke atas katil.Nasiblah handphone murah boleh dibaling sesuka hati.

"Uish..aku ni dah salah nombor ke?Apasal suara dia lembut semacam je?"Hilman terus memegang dadanya yang seakan mahu tercabut itu.Tidak pernah dia merasakan perasaan berdebar seperti ini sedangkan dengan Annisa pun jantungnya tidak pernah berdetap laju seperti baru lepas berlari dua ratus kilometer.Dibeleknya semula nombor telefon Pa'an yang diberikan oleh Nek Lang kepadanya.Manalah tahu dia tersalah satu nombor namun nombor telefon itu sama sahaja.Tidak pernah dia mendengar Pa'an bersuara lembut sebegitu,sebab itulah dia terus mematikan panggilan tadi.
"Ah..mungkin kawan dia yang jawabkan kot.Takkanlah suara dia lembut macam tu.Mustahil..lebih baik aku hantar mesej je."Hilman mula menaip mesej,puas dia mahu merangka ayat yang sesuai.
          
   Aku nak jumpa kau esok dekat OU..ada hal penting yang aku nak beritahu kau...

Pa'an yang membaca mesej tersebut tertanya-tanya makhluk mana yang mahu berjumpa dengannya.

  Kau siapa tiba-tiba je nak ajak aku keluar?Ada aku kenal kau?

Pa'an membalas semula mesej tersebut dengan cara yang kasar juga.Tidak suka betul dengan orang yang tak reti beradab itu,langsung tak pandai nak beri salam dan jangan harap dia pula yang akan memberi salam.
Barulah kali ini Hilman berpuas hati.'Ini baru betul si tomboy tu.'

  Siapa aku tak penting,yang penting kau kena datang juga esok,pukul lapan setengah malam.Sharp!!

Ternaik sebelah kening Pa'an membaca mesej dari si misteri itu.'Dah melampau malaun ni..siap ada tanda seru bagai.Siap kau.'

   Hei mangkuk..kau siapa hah nak arah-arah aku macam tu?Suka hati kau aje kan..
 
Hilman mengetap giginya geram,geram apabila terpaksa bertelingkah dengan musuh lamanya itu.

  Aku SUAMI kau..puas hati!!Kalau kau tak datang malam esok,kau jawab sendiri dengan orang tua  kau and aku tentang segala penipuan kau tu.

Menggigil tubuh Pa'an tatkala membaca mesej yang baru sampai itu.Kenyataan yang dibacanya membuatkan dirinya tiba-tiba sejuk seperti mahu demam.Selepas pertembungan mereka di Mid Valley itu,dia sudah dapat melupakan wajah Hilman namun sekarang wajah itu kembali menerpa di ingatannya.Dia langsung tidak membalas mesej Hilman selepas itu.Dia masih lagi takut dan terkejut.Apa yang harus dia lakukan esok dan bagaimana caranya untuk dia berhadapan dengan lelaki itu?Kepalanya pusing dan dia perlu tidur sekarang.

"Kau nak jumpa siapa malam-malam ni Pa'an?Kenapa kau pakai macam ni?Siap pakai cap bagai?Cuba cerita sikit dengan aku.."Soalan demi soalan yang ditanya oleh Hartini manakala Bazlaa Aina hanya memerhatikannya sahaja dan sebenarnya dia dapat mengagak siapa yang bakal Pa'an berjumpa nanti kerana hanya lelaki itu sahaja yang tidak tahu akan perubahan Pa'an sekarang.
"Kau nak jumpa Hilman kan?"Terjahan yang sememangnya mengena daripada Bazlaa Aina itu mematikan langkah Pa'an yang mahu ke dapur untuk minum.Terkebil-kebil matanya memandang dua sahabatnya itu.
"Mana kau tahu ni?"Pa'an berdiri tegak di hadapan Bazlaa Aina yang sedang duduk di sofa.
"Aku dah kenal kau lama Pa'an..aku tahu semuanya.Kau nak kami temankan kau ke?Alang-alang kau nak jumpa dengan mangkuk tu,aku dengan Tini boleh jalan-jalan dalam OU tu..hee.."Pa'an membaling bantal yang ada di hujung kaki Bazlaa Aina itu.'Tak guna punya kawan,aku ingatkan dia nak temankan aku jumpa mangkuk tu tapi ada niat lain rupanya.Nasiblah dapat kawan macam ni.'
"Kau dah bersedia ke nak jumpa dia?"Pertanyaan daripada Hartini itu menerbitkan keluhan yang berat daripada Pa'an.
"Kalau ikut aku mestilah belum tapi aku tahu lambat-laun aku kena juga jumpa dia.Aku tahu ni mesti tentang family kami..."Pa'an memusingkan cap yang berada di tangannya itu.Jika Hilman masih menganggapnya tomboy maka dia perlu berjumpa dengan lelaki itu seperti seorang tomboy.
"Kau janji dengan dia pukul berapa?"Bazlaa Aina bertanya.
"Lapan setengah."Selamba sahaja Pa'an membalasnya.
"Woit..dah pukul lapan dah ni.Kang lambat pula kau jumpa dia."Hartini menyampuk pula.
"Alah..aku kenallah perangai busuk dia tu.Kalau dia kata nak jumpa pukul lapan setengah,pukul sembilan baru dia datang.Saja je nak suruh aku tunggu dia lama-lama.Aku dah masaklah dengan perangai jahat dia tu."Pa'an menjawab dengan penuh emosi.
"Kau tak baik buruk sangka dengan dia,mana kita tahu dia dah berubah."Mencebik pa'an mendengarnya,kalau Hilman berubah memang nanti dia akan belanja mereka semua satu bulan.
"Dah tak payah nak back up dia...kalau nak ikut pergi bersiap sekarang.Aku bagi masa sepluh minit.Go!"Pa'an duduk di sofa lalu mencapai remote control television.
"Alah,kalau aku tak ikut kau nak pergi naik apa?Kau ada lesen nak drive?"Hartini membalas semula.Tersengih-sengih Pa'an memandang Hartini.
"A'ah ye...hehe...dah-dah..bersiap cepat."Cap yang tadinya dicampak ke atas meja diambil lalu dipakai.'Dah lama aku tak pakai kau kan?'Pa'an bercakap seorang diri untuk menutup kegugupan hatinya untuk bertemu dengan Hilman nanti.


p/s : dorg dah nk jmpe ni....tggu lg ek....slmt hari raye...

No comments:

Post a Comment