Thursday 6 September 2012

SUMPAH TAK SAMA 22

Kedua ibu bapa mertua dan adik iparnya sudah bersiap-sedia di meja makan hanya menunggu dia dan suaminya sahaja.Pa'an terkejut tatkala tangannya ditarik dan digenggam oleh Hilman.Dibesarkan matanya tanda dia marah namun melihat muka selamba Hilman,Pa'an seakan merelakan, lagipun lakonan mereka mestilah nampak real.
"Wah..dah turun dah menantu mama ni.Comel betul mama tengok Fatin pakai baju mengandung warna purple lembut ni.Mari duduk dekat sebelah mama."Puan Sri Faridah memimpin menantunya untuk duduk di sebelah kerusinya.Pa'an terharu dengan layanan baik ibu dan bapa mertuanya,seingat dia,ibu bapanya sendiri tidak pernah melayannya dengan penuh kasih seperti ini.Wajahnya diceriakan agar tidak terkesan oleh mereka semua.
"Sorry mama,lambat sikit turun.."Pa'an meelabuhkan punggungnya di kerusi bersebelahan mamanya manakala Hilman terus menarik kerusi berhadapan dengan isterinya pula.Dah macam tak boleh nak berenggang pula.
"Jemputlah makan semua.."Setelah siap dihidang oleh Fariza mereka menadah tangan untuk membaca doa makan yang didoakan oleh Hilman.Kelihatan keluarga mertuanya lapar dan berselera untuk menjamah air tangan masakan Pa'an buat yang pertama kalinya.Hilman masih merenung sahaja kerana dia takut dan hanya menantikan reaksi daripada keluarganya.
"Sedap betul ikan patin masak tempoyak kamu ni Fatin...berselera papa makan."Tan Sri Zakaria bersuara sambil tangannya laju mencedok kuah ikan patin masak tempoyak ke dalam pinggannya.
"Biasa je papa.. kalau bukan nenek yang ajar,manalah Fatin nak pandai memasak."Pa'an merendah diri sahaja dan dia sebenarnya seakan terasa dengan Hilman yang langsung tidak menyentuh lauk masakannya lagi.
"Hah..yang kamu tengok je kami ni makan kenapa?Ayam goreng berempah kesukaan kamu dah ada depan mata dah tu.Apa lagi..ngaplah cepat."Hilman tersentak sekejap dengan teguran dari mamanya.
"Kalau abang tak nak,biar adik je yang habiskan.Sedap masakan kak Fatin ni..dahlah cantik,pandai memasak pula tu..kan mama..."Fariza mencelah tiba-tiba.
"Orang perempuan memang kena pandai memasak..kamu tu nanti minta tunjuk ajar dari kakak ipar kamu ni macam mana nak masak ikan patin masak tempoyak ni.Mama nak juga merasa masakan kamu."Fariza tersengih lalu mengangguk.
"Yes mama...adik akan belajar memasak dengan kak Fatin.Bolehkan kak Fatin?"
"Boleh je..apa salahnya."Pa'an tersenyum kelat,masih terasa dengan Hilman.
"Ya Allah budak ni..boleh lagi menung depan rezeki...kamu tak nak makan ke Man?"Puan Sri Faridah sekali lagi menegur anak jantannya itu.
"Tak adalah mama...Man just suka tengok mama and papa suka masakan isteri Man ni...masakan dia memang first class..Man hari-hari balik lunch dekat rumah."Pa'an mencebik dan dilihat oleh Hilman tapi tidak yang lain.
"Sayang...tolong ambilkan abang ayam goreng berempah tu..abang nak kepak."Hampir sahaja tersembur nasi yang dikunyah Pa'an bila Hilman memanggilnya 'sayang'.Terketar-ketar tangannya untuk mencapai ayam tersebut.
"Ish abang ni..manja terlajak.Menyampahlah adik tengok..kesian dekat kak Fatin,merah dah muka dia..."Memang benar sekarang ini wajah putih Pa'an menjadi merah.Tidak pernah dia melihat Pa'an malu-malu kucing begini.Cantik.
"Biarlah...isteri abang juga,bukan orang lain...kalau adik nak tahu,kalau kami berdua je,kak Fatin mesti suapkan abang."Beritahu Hilman dengan nada bangga.
"Eleh...abang tu yang pemalas,kesian akak ipar adik ni,mesti selalu kena buli dengan abang kan."Fariza merenung wajah kakak iparnya yang sedang malu itu.
"Aduh..."Tiba-tiba kedengaran suara Hilman yang sedang mengaduh.
"Kenapa bang?Abang okey?ada benda gigit abang ya tadi?Nanti Fatin sapukan ubat ya.."Pa'an tersengih di hadapan suaminya yang sedang menahan sakit itu.Mana taknya,memang sakitlah bila kakinya ditendang kuat oleh Pa'an di bawah meja gara-gara Pa'an tidak sukakan pembohongan Hilman sebentar tadi.
"Ada-ada ajelah kamu bertiga ni..dah makan cepat.Depan rezeki mana boleh banyak cakap."Tan Sri Zakaria menyampuk.Konsentrasinya terganggu pabila mendengar anak menantunya seakan mahu bertekak itu.Mereka meneruskan makan tetapi Pa'an masih lagi tersengih kerana berjaya membuatkan Hilman marah.Satu lagi perkara yang dia suka bila Hilman menjamah masakannya buat kali pertama.

5 comments:

  1. betul, ikat perut suami dgn masakan dan kecantikan... :P

    ReplyDelete
  2. best...tapi n3 pendek sangatlah cik AZ

    ReplyDelete
  3. sukenye sy cik az... tq very much yek for the n3. i like it!!! hope blh sambung cepat yek...

    ReplyDelete
  4. best..... hilman dah mula jatuh hati pada fatin....

    ReplyDelete
  5. baru baca cite ni harini.. hahahha.. dr episod 1 sampai 22..best sgt!! =D

    ReplyDelete