Saturday 8 September 2012

SUMPAH TAK SAMA 23

Pa'an berhenti di hadapan pintu bilik Hilman lama,teragak-agak dia mahu mengorak langkahnya.Tidak tahu apa yang perlu dibuat apabila memikirkan Hilman berada di bilik itu.Tangannya diramas berkali-kali,wajah gelisahnya jelas kelihatan.Jika tidak kerana ibu mertuanya yang memaksanya berehat,jangan harap dia mahu masuk ke bilik itu seawal jam sembilan ini.Dia tahu Hilman belum lagi tidur,mesti lelaki itu sedang menyiapkan kerjanya.Tiba-tiba pintu bilik di buka dari dalam.Jelas wajah Pa'an yang terkejut manakala Hilman hanya memandang Pa'an tanpa perasaan.
"Buat apa kau tercegat dekat sini,nak masuk,masuk jelah.Tak payah nak jadi mak guard pulak kat sini."Pa'an mengetap bibirnya sambil memandang Hilman tajam.
"Mulut kau memang macam longkang.Tepilah.."Tanpa menunggu lama,Pa'an merempuh badan Hilman yang sedang menghalang laluannya itu.Dia sudah penat dan bahunya terasa sakit kerana terpaksa membawa beban yang berat itu.Masuk sahaja terus dicapai tuala dan pakaiannya untuk mandi.
Usai mandi,Pa'an mengelilingi bilik Hilman yang luas itu.Segala ruang dan perhiasan diteleknya dengan penuhminat.'Apa keje mamat ni ek?Hari tu Aina kata mamat ni doktor tapi kenapa tak macam doktor pun aku tengok.Hurm..'Pa'an sibuk berfikir tentang pekerjaan suaminya itu.Pandangannya beralih kepada foto Hilman bersama Annisa,terus sahaja dia mendengus dan mengambil gambar itu.Sayu terus pandangan matanya,terasa bersalah kerana menghancurkan perhubungan mereka berdua.
"Maafkan aku...."Tiba-tiba pintu bilik dibuka oleh seseorang.Pantas sahaja diletakkan foto tersebut dan...
Bum!!
Dihumbankan tubuhnya ke atas katil sehingga berdentum bunyi sesuatu apabila kepalanya terhantuk di kepala katil.Pa'an mengaduh kesakitan dan menggosok kepalanya yang sakit.Terasa mahu menangis pula bila kesakitan itu semakin menular.Hilman yang baru masuk terkejut melihat adegan isterinya yang melompat itu. 
"Kau nak patahkan katil aku ke?"Hilman mendekati isterinya yang masih membisu dan menggosok-gosok kepalanya yang sakit.
"Kau dengar atau tak ni?"Hilman kini sudah  berdiri di hadapan isterinya namun Pa'an masih menunduk.Tak lama selepas itu kedengaran esak tangisan dari seseorang.Kelam-kabut Hilman dibuatnya bila menengar suara sayup itu.
"Kau..kenapa?"Hilman bertanya seperti orang bodoh dan selepas itu barulah dia teringat yang isterinya tadi terhantuk di kepala katil.Menyesal pula dia bertanyakan soalan bodoh itu.
"Kau okey?"Dengan teragak-agak Hilman menyentuh bahu isterinya itu dan bila melihat wajah Pa'an yang berlinangan air mata itu,tahulah dia yang isterinya sedang menanggung kesakitan yang teramat sangat.
"Aaa..kau tunggu sini kejap.Tunggu tau..."Melihat anggukan dari Pa'an,Hilman terus menghilangkan diri.Semakin mengalir air mata Pa'an terharu dengan tingkah Hilman yang mengambil berat kepadanya.Kenangan lama menerjah di ingatan.

Flashback....

"Ya Allah Pa'an..kau okey tak ni?Ya Allah darah...meh sini aku tengok."Hilman pantas mendapatkan Pa'an yang terjatuh daripada pokok rambutan itu.
"Aduh...bertambah sakitlah kepala aku,janganlah pegang kuat sangat."Pa'an menepis tangan Hilman dari memegang kepalanya.Tidak sanggup dia menatap wajah Hilman yang diminatinya secara dekat.
"Sorry...berdarah dah ni.Jom masuk rumah aku,nanti aku minta ubat dengan plaster dekat mama."Hilman cuba mengangkat Pa'an untuk bangun.
"Tak payah...aku boleh bangun sendiri."Terus sahaja Pa'an berjalan mendahului Hilman yang sedang geram dengan sikap degil Pa'an itu.
"Lain kali aku tak nak kau panjat dah pokok rambutan tu..aku tak ska.Kau perempuan,buatlah cara perempuan."Hilman yang sedang membawa ubat untuk menyapu luka Pa'an sempat lagi membebel.
"Apa pula...lantak akulah nak panjat pokok ke apa ke?"Pa'an sengaja membantah walhal dia senang bila Hilman mengambil berat tentangnya.
"Degil lagi tu...ha nah.."Ditonyoh luka dikepala Pa'an dengan kapas yang diisi dettol itu geram.
"Adoi..sakitlah tenuk..."Pa'an menepis tangan Hilman yang tiba-tiba menerjah dahinya.Bergaris sudah dahi licinnya itu gara-gara mahu makan rambutan gading di rmah Hilman.Bukan tak ada galah tapi sengaja dia gatal mahu memanjat.Lepas gianlah katakan.
"Selamba kau panggil aku tenuk.Kau ni memang degil kan?Dah..kalau lepas ni kau teringin sangat nak makan rambutan ke apa ke,kait je guna galah.Jangan nak berlagak hero.Awak tu perempuan,bila dah berparut nanti siapa yang nak?"Pa'an hanya menatap wajah Hilman yang beria-ia membebel kepadanya.Hatinya berbunga-bunga di saat itu.
Lamunan Pa'an tersentak bila Hilman masuk semula bersama minyak gamat di tangannya.Segala kenangan itu perlu dihapuskan dan dia perlu berhadapan dengan kenyataan.
"Meh sini kepala kau..."Hilman duduk di sebelah Pa'an.
"Biar aku buat sendiri..."Pa'an mengesat air matanya,malu bila Hilman melihatnya menangis begitu.
"Jangan nak degil,kau dari dulu sampai sekarang degilnya tak habis-habis."Hilman membuka penutup minyak gamat itu lalu dibubuh ditapak tangannya sedikit.Habis semerbak bau biliknya dengan bau minyak gamat.Pa'an terpaksa berdiam diri kerana kesakitannya terlalu menyengat.Perlahan-lahan Hilman menyapukan minyak gamat itu di kepala Pa'an yang sudah berbenjol itu.
"Kau ni tak sayang kepala kan?Kebal sangat ke kepala kau ni?"Entah apa yang dibebelkan Hilman tidak lagi didengari Pa'an sebaliknya dia melayan perasaannya sekarang yang sedang kesayuan.Dia tidak mahu lagi Hilman melayannya seperti ini,sakitnya yang lama kembali berdarah.Dia tidak rela dipermainkan sekali lagi oleh Hilman.
"Dah...aku dah okey.."Belum habis Hilman menyapukan ubat dikepalanya terus sahaja Pa'an bangun dan menuju ke sofa.
"Thanks..."Wajah sayu Pa'an tidak diketahui sebabnya oleh Hilman.Pantas dia menutup botol minyak itu dan menuju ke bilik airnya.
"Aku tak boleh mencintainya,dia bukan milik aku dan aku tak layak untuknya.."Pa'an meraup wajahnya berkali-kali dan memberitahu dirinya bahawa Hilman adalah hak Annisa yang perlu dipulangkannya.


p/s: sori again...hehe...pendek gak kali ni...hurm...lmbat ag la dorg nak bersame...agak2 korg la kan..kalu parents Hilman especially papa dia tahu ape yg die suruh buat ek??ape plak respon parent Pa'an pulak??Kesian kat Pa'an..tulah..sndiri cari psal...hehe..agak2 ade ke org yg sggop buat bende mcm die ni??hurm...

2 comments:

  1. Assalamualaikum.Baru puas taip guna laptop, guna benda kecik tu lambat..okey, kali ni akak komen yer...
    cinta sebenarnya sedang berputik cuma masing2 tak rasa lagi. menular dlm diam namanya tu. lepas ni, apa kata famili pa'an pulak yg nak datang jenguk anak menantu..kecoh lagilah dunia pa'an dgn hilman tu..
    good job lah dik.
    erm, teringin nak sembang dengan cik mah ni.
    add fb boleh?

    ReplyDelete
  2. cik az, bley x buat paan mengandung betul2. rasa mcm kejam sgt la diaorg menipu parents mcm tu. maksud akak sblm jangkaan bersalin paan mengandung ke. hehehe sori cik az. menyibuk je kan.

    ReplyDelete