Saturday 27 October 2012

SUMPAH TAK SAMA 26

Setelah pulang daripada membeli-belah bersama ibu mertua dan adik iparnya,Pa'an merebahkan badannya sebentar di atas katil.Penat sungguh dia hari ini dan dalam masa yang sama dia terasa menyesal pula membuat cadangan untuk keluar.
"Mampuslah aku kalau mangkuk tu mengamuk nanti.Apa yang aku nak jawab entah."Pa'an mengeluh berat mengenangkan Hilman yang akan balik sekejap sahaja lagi.Pasti dia akan mengamuk pabila mengetahui mamanya telah menghabiskan duit untuk sesuatu yang tidak wujud.Perlahan-lahan matanya terpejam kerana kepenatan.

Bunyi pintu yang dikuak dengan kuat oleh seseorang itu mengejutkan Pa'an dari tidurnya.Dia mengesek-gesek matanya yang masih kabur untuk melihat makhluk yang sedang bercekak pinggang di hadapannya itu.Susah benar untuk dia mengenal pasti siapakah manusia itu.
"Sedap kau membuta?"Suara kasar itu seperti dikenali oleh Pa'an namun dia masih tidak dapat mengecamnya.Dengan separuh sedar dia akhirnya mengetahui empunya suara itu.
"Oh kau...sorrylah aku baring dekat sini.Letihlah..."Dengan penuh bersahaja Pa'an bangun dan berdiri untuk menghilangkan dirinya ke dalam bilik air tetapi dengan pantasnya Hilman mematikan langkahnya.
"Kau memang tak sedar dirikan?"Ayat tersebut membuatkan Pa'an tersentap seketika,dia yang masih lagi mamai menjadi bengang dengan pertuduhan Hilman yang tiba-tiba itu.
"Kau apasal?"Dengan penuh langsinya Pa'an bersuara dan berpaling kepada si suami yang sedang membengis itu.
"Kau tanya aku apasal?Hoi..agaknya kepala kau ni dah mereng kot sebab banyak sangat menghabiskan duit mama aku beli benda-benda yang mengarut dekat bawah tu."Hilman mendekat dan menunjal kepala Pa'an dengan kasar sehingga isterinya itu terteleng sedikit kepalanya.Semakin bengang Pa'an jadinya kerana dia teramat pantang dengan orang yang bermain kasar dengan kepalanya.
"Ini sudah lebih bro.."Pa'an dengan pantasnya memulas tangan Hilman kegeraman.Hilman yang tidak dengan serangan Pa'an itu mengaduh kuat apabila pulasan tersebut membuatkan dia terpusing ke belakang dan sakit tatkala Pa'an menekan tangannya itu kuat.
"Aku benci betul dengan manusia yang tak reti nak hormat orang lain ni.Kau ingat kepala aku ni buah tembikai ke kau nak main ketuk-ketuk.Kalau ya pun kau bengangkan aku,cakap elok-elok tak boleh?"Hilman mendengus kasar kerana dia tidak dapat mematahkan serangan isterinya ini.Jatuh saham dia di saat ini.
"Argh.."Semakin kuat jeritannya bila Pa'an mengetatkan lagi pautan itu dan ianya kerana Pa'an mendengar dengusan kasar Hilman itu.
"Tak serik lagi ke?"Soal Pa'an dengan sinisnya,kini dia sudah sedar sepenuhnya.
"Lepaslah bodoh!"Hilman masih lagi berkeras untuk mempertahankan egonya namun Pa'an langsung tidak memberi peluang dimana dia telah menarik rambut Hilman pula.
"Woi..aaa...argh.sakit-sakit.Okay-okay..aku give up."Hilman akhirnya mengalah kerana tidak tahan dengan tarikan Pa'an keatas rambut mahalnya itu.Lambat-lambat Pa'an akhirnya melepaskan pautannya dan berpeluk tubuh melihat si suami yang sedang mengusap tangan dan kepalanya yang sakit ditekan oleh Pa'an.Salah oranglah jika Hilman mahu menderanya seperti lain-lain suami yang mendera isteri mereka sendiri.Dia bukanlah selemah itu untuk menyerahkan tubuhnya untuk dikasari oleh manusia yang bernama suami.Pandangan matanya tajam ke arah Hilman yang turut membalasnya dengan renungan yang penuh kemarahan.
"Kau.."Tidak jadi untuk Hilman bersuara bila Pa'an terus memotong ayatnya.
"Lembu tak ada dalam bilik ni."Berkerut dahi Hilman mendengar ayat perli Pa'an yang bersahaja itu.Penumbuknya dikepal tetapi tidak dapat dilepaskannya,takut kali ini lebih teruk pula tangannya dipulas.Sakit yang tadinya masih lagi terasa,tak naklah dia mencari nahas lagi.Terlupa pula dia yang dulunya Pa'an suka dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan martial art ni.
"Apa masalah kau sebenarnya ni?"Pa'an masih berdiri di hadapan pintu bilik air,kasihan pula dia bila melihat suaminya yang sedang mengusap-usap tangannya yang kesakitan itu.Selalunya hanya si suami sahaja yang akan melelar tangan si isteri dengan kasar namn tidak dengannya.Dia lain dari yang lain.
"Sakit sangat ke?Tulah..walaupun kepala aku ni tak ada insurans tapi masih berhutang dengan yang di atas sana."Pa'an membebel untuk menghilangkan rasa marahnya terhadap Hilman.Lelaki itu menjelingnya dengan tajam sekali.
"Kenapa kau cakap aku habiskan duit mama pulak?"Pa'an masih tidak dapat menangkap maksud sebenar mengapa Hilman marahkan dirinya.
"Kau fikirlah sendiri."Hilman langsung tiada mood untuk memarahi Pa'an ketika ini kerana tangannya terasa terlalu sakit.apa yang dirisaunya ialah jika tangannya itu terseliuh.
"Duit...mama..."Pa'an memerah otaknya untuk berfikir dan setelah itu mulutnya terlopong,matanya membulat bila teringatkan kejadia petang tadi.Terus sahaja dia memandang si suami yang masih lagi mengurut tangannya yang sakit itu.
"Mak..maksud kau barang-barang baby tu ke?"Aik dah sampai ke?Cepat dan efisyen betul dorang ni buat kerja.Dari bermuka ganas terus sahaja dia menggelabah mengenangkan sikapnya yang berkasar dengan Hilman tadi.Dia benar-benar terlupa dengan barangan bayi tersebut walhal sebelum tertidur tadi dia jenuh memikirkan apa yang perlu dijawab dengan Hilman nanti.Inilah padahnya tidur selepas Asar,boleh gila jadinya.Hilman tidak berkata apa-apa sebaliknya hanya mendengus dan mendengus kasar.
"Aa..aku..bu..bukan aku yang minta..ta..tapi.."Gagap si Pa'an sudah datang dengan tiba-tibanya kerana menggelabah punya pasal.
"Kau ni ada masalah bercakap ke?"Kali ini baru Hilman bersuara tetapi masih tidak memandang si isteri yang sudah tidak senang duduk itu.
"Mama yang beriya-iya nak beli barang tu,kalau kau marah kau simpan je barang tu untuk baby kau dengan Annisa nanti."Terangguk-angguk Pa'an dengan cadangannya sendiri,takut benar dia jika Hilman memarahinya manakala Hilman pula bagaikan terfikir akan cadangan Pa'an yang agak bernas itu.
"Betul jugak cakap kau tu.Jimat sikit duit aku nanti.Hurm.."Tidak disangka oleh Pa'an bila Hilman menyetujui cadangannya,apa yang penting dia sudah selamat kini.Lega sedikit hatinya.Kemudiannya Hilman menghilang dari bilik mereka,mungkin keluar mencari minyak panas untuk mengurut tangannya yang sakit itu.Pa'an pula mengeluh perlahan sebelum dia juga menghilangkan diri ke dalam bilik air.

p/s: lame dah x post...ini untok korg yg selalu sgat msuk blog ni tapi still xde entry baru...ckit2 ey...

3 comments: