Wednesday 13 June 2012

sumpah tak sama 8

Mata Aleeya sesekali meliar memandang wajah boss nya yang sedang khusyuk menghadap makanannya.Sungguh dia tidak menyangka yang Hilman akan mengikutnya keluar lunch bersama sedangkan sebelum ini jenuh dia mengajak,pasti ada sahaja alasan yang akan Hilman berikan untuk mengelak dari dirinya.Kini,dia terasa bahagia walaupun sementara dan tidak mustahil akan menjadi kenyataan jika dia berusaha lebih sedikit.Langsung dia tidak hiraukan tentang status Hilman yang sekarang ini sudah beristeri.
"Kenapa tak makan?"Teguran Hilman menyedarkan Aleeya ke alam nyata dan dia melihat lelaki itu sudah hampir selesai makan.
"Ha..saja je cuma saya musykil sikit sekarang ni.Hurm..yalah,selama ni kan kalau saya ajak En.Hilman pergi keluar lunch sama-sama mesti En.Hilman menolak dan saya pernah dengar yang En.Hilman kata lepas kahwin En.Hilman nak balik makan dekat rumah.Nak makan masakan dari air tangan isterilah katakan."Mendengar sahaja perkataan isteri itu terus berubah wajah Hilman di saat ini.
"Please jangan awak nak spoilkan selera saya sekarang ni."Melihat keruh di wajah Hilman,Aleeya tahu lelaki itu sedang mengalami masalah di dalam rumah tangganya.Hilman tahu pekerja di syarikatnya ada menghadiri ke majlis perkahwinannya kerana sebelum ini dia ada menempah sebuah bas untuk membawa mereka ke majlis perkahwinan yang sepatutnya berlangsung antara dia dan Annisa tetapi dia pasti tiada sesiapa pun yang mengenali siapa itu Annisa dan pasti mereka tidak tahu yang pengantin perempuan telah bertukar semasa majlis sedang dijalankan.Aleeya tersenyum kesukaan,nampka gayanya peluang untuknya mendekati Hilman cerah.Secerah mentari yang menyinari alam ini.
"Habis...malam ni En.Hilman makan di mana?"Aleeya mencuba untuk mengajak Hilman keluar makan dinner bersama pula kali ini.
"Saya keluar dengan member saya.Kenapa?"Walaupun ia sebenarnya tidak berapa sukakan perangai Aleeya yang seakan menggedik itu tetapi entah mengapa sekarang dia terasa seperti mahu mencuba mengenali setiausahanya ini.Kerutan didahi Aleeya semakin bertambah.Mana isteri dia?Masakan baru berkahwin sudah tinggal berjauhan.Nanti aku tanya dia marah pula macam tadi.Ah,gasaklah.Buat apa aku nak menyibukkan diri aku dengan bini dia.Aku buat hal akulah.Aleeya tersengih mendapat rancangan.
"Okey..apa kata lepas ni,En.Hilman lunch dengan saya setiap hari.Saya kesian tengok En.Hilman kadang-kadang makan sorang-sorang bila Fakhrul dengan Hussain tak ada."Hilman memandang muka Aleeya lama.Aleeya yang terperasankan Hilman yang sedang merenungnya terus menghadiahkan senyuman.Semestinya dia tidak malu kerana belum pernah lagi Hilman merenungnya sebegini dan dia tak akan melepaskan apa sahaja peluang yang ada kaitan dengan Hilman.Cantik juga dia ni,lagi cantik dari Annisa tapi kenapa aku tak nampak sebelum ni?Mungkin sebab aku hanya pandang Annisa sorang sahaja sebelum ni kot.Nisa...abang rindukan Nisa...
Hilman mengalihkan pandangannya.
"Macam mana En.Hilman?"Aleeya sudah teruja.
"Okey..saya no hal.Asalkan saya boleh makan."Jawapan Hilman sememangnya membuatkan jantung Aleeya terhenti kerana dia suka dan excited dengan penerimaan Hilman itu.




p/s:sambung nantilah...ade kelas malam ni.nak mandi dulu...papai...

1 comment: